Ventspils novada izglītības sistēma piedzīvo nozīmīgas pārmaiņas – turpmāk pedagogu profesionālā pilnveide vairs nebūs tikai formāls kursu apmeklējums, bet gan mērķtiecīgs, datos balstīts un katra skolotāja individuālajām vajadzībām pielāgots atbalsta process tieši darba vidē. No oktobra, pateicoties projektam "Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveide" novadā darbu uzsākuši trīs metodiķi, kuri līdzdarbojas saprotamas un vienotas profesionālās pilnveides sistēmas veidošanā arī citiem jomu koordinatoriem, izmantojot Valsts izglītības attīstības aģentūras (VIAA) piedāvātās iespējas un sniedzot praktisku atbalstu ar savu iesaisti pedagoģiskā darbā.
Kāpēc nepieciešamas pārmaiņas?
Pētnieciskā projekta dati, kas atspoguļoti LU Starpnozaru izglītības inovāciju centra izdotajā materiālā "Kā virzīties uz personalizētu skolotāju profesionālo pilnveidi?" un veidoti kā ieteikumi rīcībpolitikas veidotājiem, liecina, ka līdzšinējā sistēmā bieži dominējuši standartizēti risinājumi, ne vienmēr sasniedz skolotāju ikdienas darbu klasē. Konstatēts, ka pastāv atšķirības pedagogu motivācijā un trūkst skaidras sasaistes starp profesionālo pilnveidi un reālām izmaiņām mācīšanas praksē. Tāpat pētījumi norāda uz nepieciešamību mazināt ārējas kontroles dominanci, tā vietā veidojot uzticēšanās pilnu sadarbību starp visām iesaistītajām pusēm.
Ventspils novadā pakāpeniski tiek ieviesta jauna pieeja pedagogu profesionālajai pilnveidei, kuras centrā ir skolotājs, viņa vajadzības un reālais darbs klasē. Mērķis ir atteikties no vienādiem, standartizētiem risinājumiem un piedāvāt katram pedagogam tieši viņam piemērotu atbalstu, kas patiesi uzlabo mācīšanas kvalitāti un skolēnu sasniegumus.
Profesionālā pilnveide sākas ar izpratni par katra skolotāja stiprajām pusēm un attīstības vajadzībām. Metodiķes izmanto digitālus rīkus, lai analizētu datus un noteiktu, kādas prasmes nepieciešams pilnveidot. Tādējādi katra mācīšanās aktivitāte ir mērķtiecīga un vērsta uz konkrētu rezultātu – jaunu prasmju apguvi, skatījuma maiņu vai praktiskām izmaiņām ikdienas darbā klasē.
Atbalsts tur, kur notiek mācīšanās – skolā
Profesionālā pilnveide vairs nav tikai kursi vai semināri ārpus skolas. Tā kļūst par daļu no skolas ikdienas. Metodiķis strādā līdzās skolotājam kā mentors un mācīšanās konsultants, sniedzot atbalstu tieši darba vidē. Nozīmīga loma ir mācību stundu vērošanai, kopīgai analīzei un rīcībpētījumam, kas palīdz saprast, kas darbojas un ko iespējams uzlabot. Regulāra, motivējoša atgriezeniskā saite palīdz skolotājiem droši ieviest pārmaiņas savā praksē.
Metodiķa loma izglītības sistēmā tiek stiprināta kā nozīmīgs pārmaiņu virzītājs. Tas ir augsti kvalificēts speciālists ar skaidrām kompetencēm, kura uzdevums ir ne tikai sniegt metodisko atbalstu, bet arī mazināt ikdienas šķēršļus – laika trūkumu, bažas vai neuzticēšanos pārmaiņām. Regulāras sarunas ar skolotājiem palīdz saprast, ko un kāpēc mēs mācāmies, veidojot kopīgu izpratni un sadarbību.
Skolotāja labbūtība un motivācija
Ventspils novadā tiek apzināts, ka mērķtiecīga profesionālā izaugsme iespējama tikai tad, ja skolotājs jūtas labi, droši un novērtēti. Tāpēc uzmanība tiek pievērsta pedagogu labbūtībai un pozitīvas darba vides veidošanai, kur jaunas idejas un inovācijas netiek uztvertas kā papildu slogs. Uzticēšanās starp pašvaldību, skolu vadību un pedagogiem kļūst par pamatu ilgtspējīgām pārmaiņām izglītībā.
Aicinām mūsu izglītības iestāžu pedagogus atsaucīgi iesaistīties sadarbībā ar metodiķiem, uztverot viņu darbu kā profesionālu atbalstu un kopīgu ceļu uz vienotas izglītības kvalitātes stiprināšanu- mērķtiecīgi pilnveidojamies, lai katrs bērns saņemtu labāko izglītību.
"Pedagogu profesionālā atbalsta sistēmas izveides" projektā Nr. 4.2.2.3/1/24/I/001 iesaistītās metodiķes: Egita Gaile, Revita Kraule, Andra Zande.
Sibillas Veģes arhīva foto

